Gmina Hrubieszów - Skarb Czarnoziemu - Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego

Uczniowie klasy drugiej prezentują przy tablicy swoje prace - plakaty promujące Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego
fot. własna

Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego

Dziś w szkole uczniowie celebrowali Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego.

Święto obchodzone 21 lutego, zostało ustanowione przez UNESCO 17 listopada 1999 roku. Przyczyną jego powstania były tragiczne wydarzenia, które miały miejsce w Dhace w Bangladeszu. Podczas pokojowej demonstracji 21 lutego 1952 roku zginęło pięciu studentów domagających się nadania językowi bengalskiemu statusu języka urzędowego. Data ta ma nie tylko upamiętniać przywołane wydarzenia, ale także przypominać o różnorodności językowej, o tym, iż język to najpotężniejsze narzędzie ochrony i rozwoju wspólnego dziedzictwa kulturowego ludzkości. Podstawowym przesłaniem Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego jest zwiększanie świadomości znaczenia języka i kultury, budowanie porozumienia ponad podziałami, dbałości o wspólne działania oparte na zrozumieniu, tolerancji i dialogu.

Tego dnia w naszej szkole miały miejsce różne działania związane z językiem, aby zwrócić uwagę na wiele aspektów dotyczących nauki, poprawności i posługiwania się językiem ojczystym. Na zajęciach lekcyjnych były zabawy w kalambury, malowanie plakatów o tematyce językowej, ćwiczenia z homofonami, kody QR i układanki. Uczniowie klasy ósmej przygotowali apel i przedstawili krótką genezę MDJO oraz różne ciekawostki dotyczące języka polskiego i języków używanych na całym świecie. Przypomnieli, iż w naszym języku obecnie znajduje się wiele słów zapożyczonych w różnych epokach historycznych od sąsiadujących narodów np. Czechów, Francuzów czy Niemców. Następnie zaprosili zebranych kolegów do zabawy językowej, polegającej na ćwiczeniu dykcji z zastosowaniem tzw. „łamańców językowych”. Można było spróbować swoich sił i poprawnie przeczytać „Czy trzy cytrzystki grają na cytrze, czy jedna gwiżdże, a trzecia łzy trze”. Metoda „uczyć-bawiąc” okazała się jak najbardziej trafna.

Uczniowie przepisują tekst z tablicy multimedialnej
Zdjęcie 1
Uczniowie przepisują tekst z tablicy multimedialnej
Uczeń przy tablicy multimedialnej
Zdjęcie 2
Uczeń przy tablicy multimedialnej
Uczeń rysuje na tablicy, uczniowie obserwują
Zdjęcie 3
Uczeń rysuje na tablicy, uczniowie obserwują
Uczennice układają karteczki z zagadką językową
Zdjęcie 4
Uczennice układają karteczki z zagadką językową
Uczniowie klasy piątej układający karteczki z zagadką językową
Zdjęcie 5
Uczniowie klasy piątej układający karteczki z zagadką językową
Dwie dziewczynki nad układanką językową
Zdjęcie 6
Dwie dziewczynki nad układanką językową
Nauczycielka języka polskiego i uczniowie klasy ósmej na głównym korytarzu szkoły
Zdjęcie 7
Nauczycielka języka polskiego i uczniowie klasy ósmej na głównym korytarzu szkoły
Uczniowie czytający łamańce językowe na głównym korytarzu szkoły
Zdjęcie 8
Uczniowie czytający łamańce językowe na głównym korytarzu szkoły

Przydatne linki

 

Jeżeli znalazłeś błąd na tej stronie bądź masz uwagi dotyczące jej funkcjonowania napisz na adres: sekretariat@hrubieszow-gmina.pl

Nota informacyjna

Informacje opublikowane w niniejszym serwisie pochodzą ze wszystkich jednostek organizacyjnych Gminy Hrubieszów. Za prawidłowość informacji odpowiedzialność ponosi konkretna jednostka, która opublikowała informację lub jest zobligowana do jej publikacji. 

Wszelkie przepisy prawa podane na tej stronie mają charakter informacyjny i nie stanowią wykładni prawa.