Gmina Hrubieszów - Skarb Czarnoziemu - Wycieczka KGW w Szpikołosach

Wycieczka KGW w Szpikołosach

Koło Gospodyń Wiejskich Szpikołosy w Hrubieszowie i okolicach tym razem turystycznie-Kierunek południe

Wycieczkę rozpoczęliśmy od spaceru po śródmieściu, wzdłuż miejsc związanych m.in. z: Wiktorem Zinem, Stanisławem Staszicem, Henrykiem Dobrzańskim "Hubalem", Aleksandrem Głowackim "Bolesławem Prusem", zwracając uwagę na dworek Du Chateau, cerkiew prawosławną i kościół podominikański. A później w teren.
Gródek, gdzie z tarasu i wieży widokowej oglądaliśmy panoramę "Królewskiego Kąta". Czumów zachwycił pałacykiem z Izbą Regionalną i miejscem pamięci prof. Wiktora Zina. W Ślipczu obejrzeliśmy piękny acz niebezpieczny przełom Bugu. W Cichobórzu, zwróciliśmy uwagę na mogiłę Żydów, którzy zginęli podczas marszu śmierci w grudniu 1939 roku z rąk Niemców. Następnie Kryłów-Kolonia słynąca ze źródełka, mającego dawniej moc uzdrawiania, tutaj duże zainteresowanie wzbudził "doktor" wilk, który pod okiem św. Mikołaja leczy bezpłodne kobiety. W Kryłowie, dawnym miasteczku przeszliśmy od razu na wyspę, na której zachowały się ruiny średniowiecznego zamku. Dużą atrakcją było zejście na stały ląd wiszącą kładką. Ciekawie wygląda także brama pałacowa z domkiem odźwiernego.
Przy wjeździe do Gołębia naszą uwagę skierowaliśmy na wielką tubę akustyczną. Niektórzy sprawdzali czy rzeczywiście można w niej słuchać odgłosów przyrody. Zwiedzanie Dołhobyczowa rozpoczęliśmy od zapoznania się z historią pałacu, przebudowanego w XIX wieku przez Antonio Corazziego, włoskiego architekta, autora m.in. Teatru Wielkiego w Warszawie. Później spacer wokół świątyni z wieżą kościoła Mariackiego i do cerkwi. Byliśmy wewnątrz. Podziwialiśmy, wprawdzie nie zabytkowy, ale piękny ikonostas.
I nawrót do domu. Ale to nie znaczyło końca wycieczki. Przejechaliśmy przez Amerykę (ruch bezwizowy) i dotarliśmy do Masłomęcza, starożytnej stolicy regionu. Tutaj zwiedziliśmy skansen Wioska Gotów. "Powrót do przeszłości" zakończył jednocześnie naszą wędrówkę po południowej części powiatu hrubieszowskiego, ale ze względów czasowych w wersji skróconej.

Jacek Fuchs
przewodnik turystyczny

Hrubieszów. Grupa Ludzi w otoczeniu figury Wiktora Zina przy sztaludze, w głębi kościół.
Czumów. Grupa ludzi przy tablicy turystycznej nad Bugiem.
Na pierwszym planie grupa ludzi, w głębi pałac
Kryłów -Kolonia. Figura św. Mikołaja, obok kamienny wilk, z tyłu grupa ludzi
Kryłów -Kolonia. Grupa ludzi przy źródełku
Kryłów. Grupa ludzi przy lunecie na punkcie widokowym na wyspie
Kryłów. Grupa ludzi wchodzi na wiszącą kładkę nad starorzeczem Bugu
Gołębie. Tuba akustyczna, wewnątrz osoba
Dołhobyczów. Na pierwszym planie grupa ludzi, w głębi świątynia z wieżą kościoła Mariackiego
Droga. Po prawej stronie tablica miejscowości z napisem Ameryka
Masłomęcz. Grupa ludzi przed Gocką Chatą
Masłomęcz. Wnętrze chaty gockiego garncarza. Grupa ludzi słucha przewodnika

Przydatne linki

Jeżeli znalazłeś błąd na tej stronie bądź masz uwagi dotyczące jej funkcjonowania napisz na adres: sekretariat@hrubieszow-gmina.pl

Nota informacyjna

Informacje opublikowane w niniejszym serwisie pochodzą ze wszystkich jednostek organizacyjnych Gminy Hrubieszów. Za prawidłowość informacji odpowiedzialność ponosi konkretna jednostka, która opublikowała informację lub jest zobligowana do jej publikacji.

Wszelkie przepisy prawa podane na tej stronie mają charakter informacyjny i nie stanowią wykładni prawa.